Freelancer over alle grænser

Foto: Thomas Arnbo

 FreelanceFestival 2018

Podcastværkstedet

Lær at klippe historier, der sælger

 

 

Sponsorkroner er de senere år begyndt at rulle indover det danske podcastmarked. Kongerækken, Heartbeats og Anders & Anders er blot et par af de podcasts, der de senere år har haft succes med at lave aftaler med kommercielle sponsorer.

Den teknologiske udvikling har gjort det nemt at producere podcasts, og det er en del af forklaringen på mediets stigende popularitet. Du behøver blot en billig optager – eller en knaphulsmikrofon, der tilsluttes din telefon – for at komme i gang. Og så selvfølgelig en grundlæggende introduktion til et redigeringsprogram.

På denne lange workshop lærer du at klippe historier i programmet Hindenburg, der både er enormt brugervenligt og billigt at erhverve sig. Du lærer at bygge et forløb op i lyd – og får en bred forståelse for, hvilke temaer og genrer, der sælger og hvordan du får en bæredygtig forretningsmodel.

Du skal downloade programmet inden workshoppen. Hent en gratis trial på en måned her: https://hindenburg.com/products/hindenburg-trial

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBS. Denne workshop varer to halve dage: Fra fredag middag til lørdag middag.

Bemærk: Du skal ikke melde dig til podcast-workshop, hvis du ønsker at få pensions- og/eller forlagssparring, idet indslagene kolliderer tidsmæssigt, og det ødelægger workshoppens flow, hvis folk forlader den undervejs for at beskæftige sig med noget helt andet. Podcastworkshoppen er reserveret dem, der ønsker at befinde sig 100 procent i podcastland.

 

Foto: Morten Bergholt

Underviser er freelance journalist Anna Thaulow, der startede sin karriere som radiojournalist i DR. De senere år har hun produceret stadig flere podcasts for kommercielle kunder. Blandt andet for Aros, Københavns Stift og Statens Naturhistoriske Museum. Hun har også vundet flere priser - blandt andet "Årets bedste radiodokumentar" ved festivalen Radiodays for montagen "Farfars to liv", som hun producerede for Third Ear.

Nogle af hendes nyeste produktioner kan høres her:

Manden & Præsten (for Københavns Stift)
http://www.mandenogpraesten.podbean.com

Elsker Dig For Evigt (DR Podcast serie)
https://www.dr.dk/radio/special-radio/elsker-dig-for-evigt-radio/elsker-dig-for-evigt-niels-skousen

Dissektion  (for Statens Naturhistoriske Museum)
http://snm.ku.dk/podcast/

Anna Thaulow                     Privatfoto

Workshops:

Foto: Thomas Arnbo

Stemmebrug

og formidling

Gør din formidling

 fængende og forståelig


Hvordan bruger man sin stemme helt konkret - hvordan lyder den? Det er ikke noget, de fleste tænker særligt meget over til hverdag, men det har stor betydning for, hvordan man bliver hørt og opfattet, og hvilken gennemslagskraft man har over for sine omgivelser.

Med baggrund i mange år som radiovært i DR vil Margaret Lindhardt give jer nogle gode råd og øvelser, så I kan bruge jeres stemme mere hensigtsmæssigt – og bedre selv kan styre, hvordan den skal lyde.

Formidling af et stof, så det er interessant at lytte til, er en speciel og krævende disciplin - især hvis man ikke kan se modtagerne som f.eks. i radio, podcasts og på TV.

Det kan heldigvis læres at blive en god formidler, og Margaret  Lindhardt vil give jer nogle brugbare redskaber, så I kan gøre jeres mundtlige formidling mere levende, letforståelig, nærværende og fængende.

 

Margaret Lindhardt


Underviser på workshoppen

"Stemmebrug og formidling".

 

Foto: Agnete Schlichtkrull

Margaret Lindhardt:

Margaret Lindhardt er seminarieuddannet lærer – 1981-2017 programmedarbejder i Danmarks Radio.

Hun har i årenes løb været vært på mange forskellige musikprogrammer f.eks. ”Go’morgen P3”, ”Fri Fredag”, ”P4-aften” – og forskellige programmer på P5. Fra 1995-2017 tilrettelægger og vært på Giro 413.

Hun har desuden lavet et utal af musikalske portrætter af danske og udenlandske kunstnere og sangskrivere - og fortalt flere hundrede historier om Danmark og danskerne i programmet ”Danmark kort” på P1.

Margaret Lindhardt har lagt stemme til stort set alle emner og programtyper både på radio og TV - bl.a. dokumentar-udsendelser, radiospil, ungdomsprogrammer, satire - og desuden oplæsning af digte og litteratur. Hun har i årenes løb kunnet høres på både P1, P2, P3, P4, P5, P6 Beat, P8 Jazz, DR Mama, DR 1, DR 2, DR 3 og DR K. Hun har siden 2006 undervist i stemmebrug og formidling.

To workshops med Anne Rohde:

 

Perfect Match

Find dine nye kunder på helt nye måder.

 

Føler du, at potentielle kunder løber deres vej – eller slet ikke er til at få fat på?

Har du svært ved at få ideer til, hvordan du kan udvide og udbygge dit netværk af kunder?

Er der alt for ofte andre, der napper kunderne lige for næsten af dig?

 

På denne workshop får du inspiration og konkrete råd til, hvordan du kan opsøge nye muligheder helt nye steder – og du får masser af ideer til, hvordan du pakker dine tilbud elegant ind, så de bliver mere interessante for en potentiel kunde.

Her kan du ikke putte dig, for du skal selv på ”arbejde”. Til gengæld går du herfra med konkret inspiration til din nye action plan.

Genopfind dig selv

sådan får du solgt dig selv og dine ideer.

Oplægsholdere:

Journalist Lis Kelså

Grafiker Julie Asmussen

Facilitator:

Mads Løkke Rasmussen

 

Både Lis Kelså og Julie Asmussen har genopfundet sig selv.

Den ene arbejdede i årevis som freelance journalist med lidt af hvert på hylderne, indtil en telefonsamtale om it-kriminalitet blev et vendepunkt. Den anden var fastansat artdirector for fagbladet Journalisten, da musearmen sagde nej.

Hør hvordan journalisten og grafikeren på forskellig vis har taget hånd om deres situation og genopfundet sig selv som selvstændige – med mere bæredygtige forretningsmodeller.

På denne workshop introducerer vi samtidig forretningsudviklingsværktøjet Business Model Canvas, der er udviklet af PhD Alexander Osterwalder, stifter af strategyzer.com. Modellen – der består af ni byggeklodser – giver dig et enestående overblik over din forretningsmodel, på blot én A4-side.

Vi kigger i fællesskab på, hvordan Lis og Julies forretningsmodeller folder sig forskelligt ud på i? Business Model Canvas. Bagefter er det tid til, at deltagerne i grupper kortlægger deres egne forretningsmodeller efter samme opskrift.

Med andre ord: Hvordan kan du ændre din forretningsmodel, hvis du har brug for at  genopfinde dig selv - eller bare styrke din forretning?

Julie Asmussen er uddannet illustrator og grafiker fra Danmarks Designskole og har bl.a. en diplomuddannelse i medieledelse fra DMJX.

Hun løser magasin- og layoutopgaver for en lille kreds af faste kunder fra sin enkeltmandsvirksomhed på Nørrebro i København. Sideløbende underviser hun på DJMX, er anmelder og blogger på journalisten.dk samt aktivitetsmedarbejder ved Musikhøjskolens Aftenskole.

Foto: Robin Skjoldborg

Lis Kelså har en fortid i DR og har bl.a. arbejdet som journalist, webproducer og kommunikationsrådgiver. Hun har siden 1999 drevet Kelsa Media, der nu især er leverandør af humoristiske, slagfærdige, sandfærdige og effektive tegnefilm om IT-sikkerhed. Kundelisten omfatter bl.a. en række ministerier, kommuner, fagforeninger, uddannelsesinstitutioner samt virksomheder i ind- og udland.

Foto: Henrik Bjerregrav

Mads Løkke Rasmussen er karriererådgiver i DJ, hvor han bl.a. leverer karrieresparring, faciliterer netværk og underviser medlemmer.

Foto: Jacob Carlsen

Foto: Martin Kurt Haglund